pondělí 25. dubna 2016

Recenze - Lahodně s Ellou každý den

Ella Woodward (dnes již Ella Mills) je celosvětově známá foodbloggerka původem z Anglie. Podle svých slov dříve žila jen z těstovin s pestem, slaného party mixu a čokolády, ale ze zdravotních důvodů v podstatě ze dne na den přešla na veganskou bezlepkovou stravu. Přechod byl těžký, a tak začala o své cestě psát blog, který si získával stále více čtenářů. To jí předurčilo k vydání své první knížky "Lahodně s Ellou", která se stala bestsellerem a nyní přichází s pokračováním.

Ella je velmi inspirativní osoba, ráda běhá, cvičí jógu a vaří krásná barevná jídla. Pokud její blog nebo instagram ještě nesledujete, určitě tak udělejte. Nedávno otevřela v Londýně vlastní malou zdravou restauraci The Mae Deli. Je mi moc sympatické, že dělá tolik aktivit a není z toho cítit prvoplánová honba za výdělkem. Ella, která je dědičkou impéria Sainsbury's by totiž až do konce života nemusela hnout prstem. Přesto chce sdílet své zkušenosti a nadšení se světem.

Pokud se podíváte na nějaká videa Elly, zjistíte, že je to úplně normální holka a ne žádná profi kuchařka, která v mžiku nadrobno nakrájí celou cibuli. Nad její mírnou nemotorností se občas i pousmějete. V druhé knize Lahodně s Ellou každý den se podle svých slov snažila zaměřit na dostupnější suroviny a rychlá jídla, aby si mohl zdravě vařit každý zaměstnaný člověk.

První dojem
Již při prvním letmém prolistování Vás zaujmou krásně barevné fotky jídel i samotné Elly, ze kterých čiší pohoda, klid a dobrá nálada. Kniha má hezkou pevnou vazbu, ale má tendenci se zavírat, je tedy třeba ji při vaření něčím zatížit. Samozřejmostí je ale provázková záložka, takže při nenadálém zavření knihy lehce nalistujete správnou stranu zpět.

Obsah
V úvodu Ella zmiňuje, že se snažila vybrat co nejrychlejší a nejsnadnější recepty, které zaberou minimum času. Dále zde najdete informace o skladování a uchovávání surovin k vaření a krátký nákupní seznam, ve kterém mimo jiné najdete suroviny, které se v receptech často opakují. Mezi Elliny oblíbené suroviny bezesporu patří batáty, avokáda, banány, pekanové ořechy, mandle, Medjool datle, tahini pasta, kokosový olej, kokosové mléko, mandlové máslo nebo javorový sirup.

Po úvodu následuje kapitola snídaně, kde Ella píše: "Když jsem psala tuto knihu, myslela jsem při tom zejména na zaneprázdněné lidi, proto vám ráno příprava téměř všech receptů v této kapitole nezabere více než deset minut anebo jsou vytvořeny tak, aby se nechaly přes noc uležet, takže se do nich můžete ráno rovnou pustit." V této kapitole Vás budou lákat recepty na Javorovou baštu s chia semínky, Sladké ovesné vločky s červenou řepou, Kaši ze syrové pohanky, Quinoovou kaši se zázvorem, Mrkvové muffiny, Cuketovo-banánový chléb nebo Smoothie z okurky a kadeřávku.

Další kapitola se nese v duchu zdravé stravy do krabičky, kde najdete tipy, jak si doma připravovat krabičky do práce a nemuset si z nouze kupovat bagetu na benzínce. Najdete tu recepty např. na Batátové pyré s česnekem, Dip z uzeného lilku, Hummus z černých fazolí, Pesto z čerstvé máty a kešu oříšků, Pohanku s tahini, Kadeřávek marinovaný v sezamu, Coleslaw s kešu, Cuketové nudle se sušenými rajčaty, Pečené petrželové hranolky nebo Vynikající zeleninu s pestem.

"Slovo salát očividně budí ve většině lidí hrůzu, protože si představí listy ledového salátu s nedochucenou okurkou a rajčaty. A řekněme si to na rovinu, tohle nechce jíst nikdo". Těmito slovy začíná kapitola, kde nám Ella představí saláty, na které se Vám budou sbíhat sliny i pokud salátům zrovna nefandíte. No kdo by neměl chuť na Salát z cizrny a dýně, Salát provoněný orientem, Salát s batáty a rukolou, Pad Thai, Salát ze zelených fazolek se salsou nebo na Sladký salát z divoké rýže se zelím a sezamem.

V další části se naučíte vařit jednoduché večeře pro všední dny. "Abych každý recept ještě zjednodušila, snažila jsem se nepoužívat neobvyklé ingredience nebo drahé vybavení, takže dokážete téměř všechno z této kapitoly uvařit v jakékoliv kuchyni kdekoli na světě." Zde se můžete těšit na recepty na Pikantní čočkovou polévku, Zářivě růžovou polévku, Polévku z batátů a kokosu, Papriky plněné houbami, Vydatnou bramborovou kaši nebo třeba Hřejivé pesto s fazolemi.

Následující kapitola se věnuje vaření pro skupiny. "Pokrmy v této kapitole jsou navrženy tak, aby nasytili hodně lidí, a vy na jejich přípravu vynaložili co nejméně úsilí." Do těchto jídel patří např. Kořeněný guláš z batátů, Cizrnovo-quinoové kari s kurkumou, Vegetariánská paella, Karbanátky z černých fazolí nebo Pikantní čočkovo-lilkové těstoviny.

Co by to bylo za kuchařku bez dezertů! Ano, poslední kapitola jsou jednoduché sladkosti. "V této kapitole jsem se zaměřila na tři různé typy moučníků: ty, které si s sebou můžete vzít na cestu, potom takové, které můžete nachystat přátelům a nakonec na nápoje, které uspokojí všechny cukruchtivé chuťové buňky." A na co se můžete těšit? Třeba na Vláčné brownies z černých fazolí, Zázvorové sušenky, Kokosovo-malinovou pěnu, Čokoládový dort, Pekanový koláč, Šumivé čokoládové lanýže, Hřejivé pohlazení s kurkumou nebo Teplou šťávu z červené řepy a jablek.

Hodnocení: 8/10
Kniha Lahodně s Ellou každý den je určitě jedna z nejlepších kuchařek, které jsem držela v ruce. Hezké zpracování, krásné fotky, lákavé recepty, sama jsem si v knize založila spoustu receptů na ozkoušení nebo jako inspiraci. A to já většinou v kuchařce nechám tak dvě až tři záložky. Musím ale vytknout dvě věci. První je, že se vůbec nevěnuje tématu máčení a přípravy ořechů, obilovin a luštěnin, což je v rostlinné stravě velmi důležité téma, jednak kvůli trávení a také kvůli vstřebávání vitamínů a minerálů. Ořechy hází do všech svých receptů jen tak z pytlíku, bez žádné přípravy... Možná nechce začátečníky takovými věcmi zatěžovat a hned je odradit množstvím informací, ale většina rostlinných kuchařek se tomuto tématu věnuje alespoň okrajově.

A druhá věc je nejednotnost ve velikosti porcí. Zkrátka se v této knize na údaj o počtu porcí moc nespoléhejte a sami od oka zhodnoďte, kolik osob se z daného receptu nají. V jednom snídaňovém receptu má na dvě porce 200 gramů pohanky, rostlinné mléko, mandlové máslo a semínka, zatímco o stránku dále má na snídani pro dva pouhých 45 gramů ovesných vloček, rozinky a nějaká semínka... Gramáž se různí i na úplně stejné stránce, kde se věnuje přílohám a v jednom receptu potřebuje na 3 porce 60 gramů pohanky a jen o sloupec vedle nejdete v surovinách na 3 porce 180 gramů quinoy. V dalším receptu má zase na jednu porci tolik oleje, ořechů a mandlového másla, že by to bylo dost tuků pro čtyři osoby.

Až na tyto dva drobné nedostatky mohu ale knihu s klidným svědomím doporučit, seženete jí např. zde za nějakých 314,- Kč, což je na kuchařku podobného formátu cena velmi přátelská.

Sledujte můj facebook, kde v nejbližších dnech proběhne soutěž o tuto krásnou kuchařku :)