středa 21. září 2016

Obrázek: Pixabay
Dnešní článek nebude o žádné superpotravině, ale o starých dobrých mandlích. Ano, mandle jsou trochu klišé, ale o to více bychom si měli cenit, že lidstvo uctívá tyto plody již tak dlouho.

Co se týče nutričních vlastností mandlí, nechci se o nich rozepisovat podrobně, pro dnešek bude stačit, když si připomeneme, že obsahují velké množství vitamínu E pro krásnou pleť a vápníku. V tomto kratičkém článku bych se spíš zaměřila na fakt, že nejsou mandle jako mandle


Většina mandlí na našem trhu pochází totiž z Ameriky (resp. Kalifornie). V Americe se kdysi u mandlí objevila kontaminace salmonelou a v roce 2007 nařídila USDA všechny mandle pasterizovat za vysoké teploty. Všechny americké mandle jsou tedy tepelně ošetřeny a mají mnohem nižší množství cenných látek, nemluvě o možnosti naklíčení. Můžete si to pro zajímavost zkusit, ale americké mandle nenaklíčíte. 


Americké mandle můžete používat tam, kde budete pokrm stejně tepelně upravovat - třeba do pečení. Ale pokud máčíte přes noc mandle na mandlové mléko v domnění, že se aktivují vitamíny a minerály, je to zbytečné, není zde co aktivovat. Při výběru mandlí na konzumaci za syrova volte mandle španělské, jsou větší a mají tužší slupku, která jde ráno po namočení krásně oloupat.

Co se týče přípravy mandlí, stejně jako u všech ořechů a semínek se máčením (resp. klíčením) aktivuje spousta prospěšných látek (u nepasterizovaných mandlí, viz výše). Vždyť z jedné aktivované mandle by vyrostla celá mandloň! Máčením se zároveň zbavíte otravných inhibitorů růstu, které by mohly být příčinou nadmutého bříška. Ráno máčecí vodu vylijete a mandle oloupete.  Časem získáte grif a je to rychlovka.  A takové oloupané namočené mandličky, to je lahoda...
0